Dugnad i Ådneram. (09-11.11.12)

Når det fosser ned som verst fra himmelvelvet, passer det seg bra å dra på dugnads tur til Ådneram i Sirdal i Vest Agder. Jeg sammen med 12 damer og menn gjorde en iherdig innsats på denne store hytta som ligger idyllisk til 580 moh i terrenget.

Ådneram (Klikk for neste bilde)

Mat fikk vi i store doser. Men mat må vi ha når vi jobber så bra som vi gjorde. Vi var ganske effektive. Veel,,,på fredagen gjorde vi ikke noe- annet enn å spise og kose oss da vi kom så sent frem til hytta….. Vi fikk deilige reker fra Helgø. Sammen med en god hvitvin og øl til drikke.

 Det var ikke langt unna til at jeg hadde døgnet, da jeg var oppe halv fire på natta forrige dag. Men merkelig nok var jeg ikke så innmari trøtt at det gjorde noe.Vi holdt det gående til halv ett tror jeg- godt susen i hodet krøp jeg til sengs. På morgenen, disket mennene opp med en god frokost. Videre fikk vi utdelt arbeidsoppgaver, som vi skulle susle med utover dagen.

Etter å ha jobbet i 4 timer, fikk vi lunch bestående av Toro Tomatsuppe med egg og godt brød til. Enkelt, men godt.

 
Grunningen  i taket hadde tørket og var klar for det første strøket med hvitmaling. Jeg tror jeg har fått super muskler i armene etter å ha malt på tak.Det er temmelig tungt arbeid.! Samtidig ble det malt nede på både tak og gulv.Det ble ryddet i boder og det ble fuget på bad. Videre fikk vi også ryddet bort rusk og rot i garasjen. Alt bosset ble kaste i en stor container.

What else? 

Joda, mer mat! Kirsten og Audhild…..

…… fikk tryllet frem en fremragende og helt fantastisk deilig middag, bestående av indrefillet, fløtegratinerte poteter,med steikt sopp,brokkoli og løk-toppet med tyttebærsyltetøy.

 Jada, vi kan kose oss oppe på fjells. Jeg trur jaggu jeg la på meg etter denne helgen. Magen har fått en betydelig rundere form siden sist jeg sjekket den…

Og ikke for å glemme den djevilsk gode rødvinen vi fikk til da!! 🙂 Diablo — den skal jeg minnes på å kjøpe inn til en annen anledning!

Casillero del Diablo Cabernet Sauvignon 2008 er en rødvin fra Chile med duft av syltede solbær og noe krydder
En varm og lun stemning med peis og gammel spinnemaskin.

Denne kvelden ble enda lengre enn forrige kveld.Mange kjekke historier og underholdende munnspill og munnharpe truttelutter- gjorde det vanskelig å legge seg.

På søndagen fikk vi frokost…..

 … og tok den siste finishen på taket og det andre som måtte ha to strøk med maling. Pakket og ryddet før vi vendte snuta hjem i igjen…

På søndagen kom snøen hit til Ådneram:

En kjempe kjekk helg med herlig mennesker!  Gleder meg allerede til neste dugnad!

Legg igjen en kommentar

