På ukjente stier i heiatraktene Gyadalen og Ørsdalen.

Yes yes.På søndag som var,- var jeg nok en gang på tur.

Denne gangen var det regi av Søndagskomiteen.

Fina været var det også.Solen glitret på en skyfri himmel.Bussen kom å hentet oss tidlig, og kjørte oss med til Mydland, hvor vi startet oppstigningen videre fra 400 m.o.h.

39 herlige folk i alle fasonger, labbet oppover til et enda høyere fjellterreng…..

Det var en forholdsvis lang tur-på i alt 8 timer og 16 km trasket vi i et mer eller mindre i kupert terreng. Og temmelig myret var det også!!.Det fikk de 2 år velbrukte(Gortex) fjellskoene mine erfare. Søkk våt til skinnet var jeg gjennom hele turen.Ikke noe behagelig nei- men takket være ullsokkene, holdt jeg meg varm i det minste….

Egentlig trenger jeg ikke å surmule og klage på noe- når vi hadde med oss en sprek 70 årig dame på turen.Sta som et esel, klarte hun å  kravle og kreke seg opp bratte , steile fjellplatåer og kratt uten en sur mine. Blir jeg en like sprek 70 åring når den tid kommer mon tro? Jaja, tiden vil vise…

Vi fulgte et vann,- Mydlandsvatnet som ser her på det idylliske og flotte bildet jeg tok….

Deretter passerte vi noen gamle og nedlagte støler-Nystølen og Gamle stølen…

Turens høydepunkt var på det 843 meter høye Mjåsvassknuten…

Videre på turen møtte jeg en rød frosk:

(og nei, jeg kysset den ikke!)

Ellers fikk vi se etterlatenskapene fra tidligere gruvedrift etter Wolfram ved Gudlen. Gruvene var i drift så sent som i 1952.

På nedturen fulgte vi Fannafjellet på småkupert terreng.Det kunne også hende vi slumpet borti sauetråkk…Utsynet ned til Ørsdalen var spekatakulær..

✿✿✿

Jeg la meg ned på kanten til litt fotoshoot:

I bunnen av dalen ser du Bjordal der bussen venter på oss…

Her ser du tur-traseen vår….

Høydeforskjellene…

✿✿

Legg igjen en kommentar

