Holmavatn rundt. 7.-9.sept.2012

På fredag ble jeg hentet av Helge kvart over 2,- for så å nå Tau fergen klokken 3. Hadde så god tid, at vi fint kunne ha rukket halv 3`en, men avtalte på forhånd med de andre to tuppene som ble med i våres bil, at vi skulle treffes nettopp kl 3 på fergen…

Vi kjørte så videre til Hjelmeland hvor jeg fikk konsumert en «kug i kano» og nystekte vafler i bua ved fergeleiet, mens vi ventet på fergen som skulle frakte oss over til Nesvik.

En drøy kjøretur med en bitteliten bortkjøring, kom vi oss frem til slutt til de andre ved Sandvatn. Totalt 18 spreke jenter og gutter trasket avgårde kåre til Holmavasshytta i mer enn 3 timer…Mørket kom krypende frem og vi fikk på med hodelyktene.Vanskelig å finne stien i mørket, så det hendte vi mistet sporet.Noen av turlederne hadde med seg GPsen, så vi kom ikke så veldig på avveier.

Etter ca 8 km og ca 3 timer, kom vi oss frem til fullt hus og stormende jubel på Holmevasshytta. En «hannkatt» gjeng på vel 16 stk hadde okkupert soveplassene og hadde funnet seg godt til rette i hovedhytta og noen i sikringshytta..Mange var godt pussa allerede og laget liv og røre.Ikke vant til å komme til narchspiel på STF sine hytter akkurat…

Men moro var det! Jeg joinet med rødvinen som jeg hadde medbrakt.

Verre ble det når det måtte bli ro i hytta. Regler er til å brytes sies det.Mye tummel og rot, før madrasser og folk rundt kunne endelig plasseres, der det var flekker av plass hvor en kunne prøve å sove…

Jeg fikk en liten del av hyttesofaen og et ullpledd til å ha rundt meg.Vinden blåste stiv kuling ute-ikke fyr i ovnen, så det var hutrende kaldt.

Ei hadde jeg sov- i- ro til å stappe i ørene- slik jeg kunne stenge alle ulyder rundt meg.Nei, det ble sparsommelig med søvn denne natten.

Neste morgen skulle «hannkattene» videre til Haukeli-og vi skulle en annen vei- Den stive kulingen hadde vi i siden- så det ble strevsomt mange ganger å gå i det ulendte terrenget.

Vi fikk også prøvet oss på å gjete sauer.Og videre til neste mål- var vi innom Bamsebu.

Den lille kamuflerte steinhytta som sabotørene sersjant Arne Kjelstrup og løytnant Knut Haukelid brukte til sitt gjemmested i et par år under 2. verdenskrig etter å ha tilintetgjort sprengstoffet tungtvannet som tyskerne måtte ha til å i atomvåpnene sine. Denne aksjonen ble regnet av mange om den viktigste og mest vellykkede under hele andre verdenskrig.

Her kikket sabotørene ut mot Holmavatnet…

3a256-cimg4326

08a00-cimg4325

Vi kom til Sloraoshytta rundt 6 på kvelden.Temmelig varme var vi,  og noen benyttet sjansen på å ta seg et iskaldt bad.Jeg nøyet meg denne gange å bare dyppe beina..Ikke var det så rent dette gjørmevannet heller, så jeg så ikke vitsen i å utsette meg for slike pinsler.

49ffa-cimg4335

Brun lapskaus og fruktcocktail til kvelds-Jeg fikk kverket baileysen jeg tok med meg-

Kvelden ble ikke lang før vi fant veien til køys. Endelig egen seng med dyne og sov- i- ro i ørene!

Dagens marsj var på 16 km.

Uthvilt stod vi opp klokken 7 på søndag.Været var disig, men det lovet opp til sol og glitrende vær senere.

Første målet denne dagen, var å gå innom molybdengruvene ved Langavatn. Mange suldøler og setesdøler fikk sin arbeidsplass her rundt 1910 langt innpå fjellet.

I alt 3700 tonn molybden og kopperholdig malm ble tatt ut.Og disse skulle så brukes i krigsindustrien (panservogner og skytevåpen). Alt av malm ble transportert med hest fra Langavatn til Roalskvam og derfra til Stavanger…

Helt sykt å tenke på hvor hardt og tungvindt de hadde det på den tid.

Siden labbet vi i godt lynne videre til neste landemerke… Skutesteinen- en kjempeblokk av en stein som ligger noen meter ovenfor Storheddervatn.Her kunne vi vagt se runerissinger og tegninger av reinsdyr inn under steintaket.(skute).

Flere av runene er daterte fra 1100 tallet.

Tilslutt på denne flotte og varme høstdagen- besteg vi det over 1400 (m.o.h) høye Storheddernuten som ligger i Bykle Kommune, Aust-Agder. En eksepsjonell utsikt hvor en kunne skue over hele Holmevatn,Langvatn,Sandvatn og fjelltoppene/nutene rundt,- Blandt annet Fitjanuten,Dyrskardsnuten og Gravetjørnnuten…

9b5b1-cimg4398

05f16-556456_10151016427107245_160026308_n

Siden bar det nedover Storhidlerfjellet til vi kom nedpå Sandvatn igjen….

 En 6 km trasking på anleggsvei til bilene, trakk litt ned på humøret.Hadde det bare ikke vært en bom som stengte veien- så kunne vi ha unngått dette.Det ble nærmest Sandvatn rundt…Men vi sparte likevel en time på å traske på grusveien da….

Dagens marsj var på 21 km

Totalt gått:

 ca 45km og ca 21 timer.

fc59d-cimg4426

Kjempefin og opplevelsesrik tur jeg sent vil glemme!
Legg igjen en kommentar

