Nybegynnerturen med STF- Hytte til hytte i Sirdalsheiene (24.-26.08.12)

Helgene er til å fylles med å traske i fjellet, som også denne helgen.Denne turen var så grei og lett- mer tilrettelagt for dem som ikke er så fjellvante og fjellfante som meg. Passelig avstander til hyttene og terrenget ikke så veldig kupert.

Bilde
Jeg ble hentet av Helge på en fantastisk solrik og varm fredags ettermiddag, sammen med Berit og Mette. Vi samlet oss alle 14 deltakere på Jernbanelokket i Stavanger, før vi dro i 3 privatbiler i en snilelang kø mot Sinneskrysset….Køen hadde gjort meg tørst og sulten.Den medbrakte tørrmaten fristet ei- så jeg fyllet på i magen med en saftig ostebacon pølse og en iskald mozell fra bensinstasjonen.
Fordelte all provianten (som Terje og Geir hadde kjøpt inn) i sekkene i mellom oss, før vi
videre kjørte mot Ådneram.Parkerte to av bilene ved Store Holmevatn,- foran bommen hvor stien inn mot Taumevatn gikk – mens den tredje bilen kjørte videre inn mot Flatstøldammen hvor de andre innhentet oss til sist..
Det ble et 3 timers kappløp mot mørket.Takket være køen vi hadde inn, så måtte vi skynde oss å komme til Taumevatnhytta før skumring.Vi kom frem rundt 9 på kvelden.Stor hytte.God sengeplass.Vi hadde hytta nesten for oss selv. Kvelden fikk vi en god tomatsuppe med makaroni og pølser i.Enkelt og godt.
  BildeBilde Bilde
Neste dag etter frokost,pakking og utvask av Taumevatn-hytta, dro vi videre mot neste hytte,-Heibergs Storevatn.

Vi hadde fremdeles et praktfullt vær.Jeg skiftet over til kortbuksa og nøt å kjenne de varme solstrålene mot huden. Bilde

Bilde

Vi fant oss en flott plass hvor vi fyrte opp bålet og kokte kaffe.

Vi hadde hele dagen på oss.God tid til å komme frem til hyttene.Vi tok oss flere pauser og nøt naturen i all sin sjønnhet.Vanligvis vil det ta en rundt 4 timer å gå fra Taumevatnhytta til H.Storevatnhytta.
Vi fant masse av molter!!!
Bilde
På veien ved Storevatnet, fant vi overraskende et flyvrak som ingen kjente til historien fra.Jeg har forsøkt å google og nøste opp flyvrak mysteriet, men til ingen resultater.Merkelig at dem som bringer proviant med helikopter til hyttene, ikke har plukket opp vrakrestene. Det er nærmest som et spøkelse fra fortiden som ligger der å ruster.
De tre hyttene ved Storevatn er alle jakt og tjenerhytter fra perioden da Thorvald Heiberg drev kommersiell jakt for rikfolk i dette store området som nå heter Njardarheim.
Hyttene er kledd inn med et metalllignende materiale-noe helt særegent og annerledes fra alle de andre hyttene jeg har besøket.
 Bilde
Les historien om Heibergs hyttene her...
 Vi kom frem til en fullspekket hovedhytte, men fant ledige sengeplasser på de andre anneksene.Et søtt lite «dukkehus» av ei hytte for 4 personer og en noe mer romslig hytte for oss andre 10.
Siri og Helge hadde tatt med fiskestangen, men Lyse og Sirdalsheiane har i mange år vært preget av sure vatn- så ingen fiskelykke på de to….
Bilde

Mona fikk prøvet seg og fant raskt ut at det faktisk ikke var fisk i Storevatn…

Mette var så uheldig å nesten måtte miste sålene på fjellskoene sine.De gapte i begge ender, men med gode fiskesener og sportstape klarte vi på et vis å binde sålene fast.For hennes vedkommende, så var det godt det ikke var en ukes lang hyttetur.

BildeBilde
Jeg,Einar og Geir (turlederen) stod for middagen denne kvelden. Med mye akevitt og rødvin i hodet, ble det en riktig så fornøyelig kokkelering på oss tre.Vi tryllet frem tilslutt en deilig gourmetmiddag bestående av reinstyrkjøtt med kantareller,sopp,rosenkål,gulrøtter,brokkoli,ris og en deilig fløte/rødvin saus med einerbær.
Videre på kvelden hadde vi morsomme selskapsleker regi av Siri og Mona,-miming,adjektivutfylling i en herlig og morsom fjelltur historie om oss og tilslutt en underholdende,men dog frustrerende kodegjetting på hva vi kunne få ha med på den øde øya til Siri.
 Etter en sen og veldig koselig kveld i går, dro vi oss litt ekstra lenge i sengene før vi fortærte frokosten.På med shortsen og ut på tur igjen. Denne dagen gikk det fort ned.Vi fulgte stien ned mot Godfardalen og fikk også øye på Grauthellerhytta ved Svartevatnet. Bålkoking av kaffe tok vi også tid til denne fine dagen.
Avsluttet denne begivenhetsrike og flotte turen med ørretmiddag på Byrkjedalstunet.
  Herlig gjeng.Flott vær.Nydelig natur.
Fantastisk kjekk tur jeg sent vil glemme!