Dugnad på Flørli 20.-22.April-2012

Før det renner helt ut i sanden, bør jeg fortelle noe om helgens dugnad.En sprudlende glad gjeng på 10 stk under ledelse av Grethe,dro inn fredags ettermiddag etter arbeidstid til Turistforeningens hytte på Fløyrli for å male og snekre.Det var en tung bør som skulle opp den durable bakken opp til hytten.Vi basket med oss malingspann,malingutstyr og enda mer til..

Mye var allerede gjort, men ennå er det mer å restaurere på denne over 100 år gml hytten som ligger så idyllisk til oppe langs Lysefjorden.Jeg var her senest i fjor høst- og det ble ikke halvparten så ferdig.

Mye ble heller ikke gjort fredagen, da vi kom så sent inn.Vi fikk servert og konsumert deilige ferske reker med tilbehør på kvelden.Siden fikk vi alle gjøre hva vi ville. Mange benyttet sjansen på å ta noe godt i glasset og nyte resten av denne fine kvelden i sosialt samvær.

Lørdag stod vi tidlig opp til en god hyttefrokost.Siden fikk vi alle arbeidsoppgavene utdelt.Først måtte alt av bilder,hyller og annet veggpryd ned.Jeg fikk bli med å male stuene i en fin sand farge.Likte så godt fargen, at jeg vurdere selv å anskaffe den i mitt eget hjem en gang.Listene og dørkarmene fikk en hvit oljebasert maling.Alle flatene fikk 2 gode strøk. Taket fikk også et strøk med grunning. Vindusposten måtte sparkles før også dem fikk en god klatt med oljemaling.Peismuren ble slammet og også den fikk sine hvite strøk tilslutt.

Ryddesjau:

Vi spiser reker i den «gamle» stuen..

Og resultatet? Det var ikke til å kjenne igjen!

Videre ble veggene på lagerrommet oppe på loftet kledd med panel.Utenfor hytten ble det ryddet og utedo fikk også sin overhaling.Det ble kastet og brent bort mye rusk og rask.

Til kvelds fikk vi en hjemmelaget hot meksikansk kyllingsuppe med enormt mye krydder!

Ved å spe på med masse reven ost og sause på med rømme, fikk jeg suppen ned.Mer ble det ikke gjort den dagen. Vi fikk mer rødvin,øl og  snax på kvelden i mens vi delte gode historier og erfaringer med hverandre.

 –

Søndag kunne vi sove lengre, da det meste av arbeidet ble unnagjort på lørdagen.Bare noe små ting gjenstod.Siden vi var så effektive, fikk vi også tid til å ta oss en (45 minutters) bratt topptur til Flørlistøl hytten før vi måtte ta hurtigbåten hjem igjen….

Flørlistølen:

 

Mektig utsikt over Lysefjorden og Flørlistølen:

I høst blir det arrangert en ny dugnad. Da står taket på utsiden av hytten og ellers kjøkkenet for tur.I tillegg skal det males på Flørlistølen utvendig.Jeg ville så gjerne ha blitt med da også, men har satt meg opp på en annen dugnad (Ådneram).Mange ledige plasser, så heng deg på!! 😉

Jeg har fått en god tilknytning til Fløyrli hytta nå etterhvert.

-Ja, jeg har rett og slett blitt faktisk veldig glad i Fløyrli. 

Legg igjen en kommentar

