Min første Blåtur.

Halla!

Vi har kommet frem til 1.april.Påsken tripper rett rundt hjørnet.Og alle hjerter gleder seg! Jeg har dessverre tre pliktfulle jobbe dager til, før jeg kan skrive påskeferie.
Men før vi kommer så langt, skal jeg fortelle litt om blåturen jeg sånn sporadisk ble med på idag. Dørstokkmila var ufattelig lang, – det var av og på med klær,frem og tilbake..nei uff- ikke noe fint vær ute heller.Frister mer å sitte inne å kose seg…Men såå kom en stenk av solstråler tittende frem fra de gråbelagte skyene.
Det var alt som skulle til for at jeg bestemte meg for å dra ut på tur idag.
Vi møtte alle opp på Ruten i Sandnes kl.10. Samtlige var like spente på hvor ferden skulle gå.Mange hadde ikke gått på tur på aldri så lenge, og håpet derfor at det ikke ble en strabasiøs løype. Jeg håpet selvsagt på det motsatte.Jo mer høydemeter, desto bedre!
Vi kjørte i 6 privatbiler og fulgte Høleveien til Tengesdalsvatnet. Her tok vi av til Veraland. Etter 2 km bratt stigning i terrenget, kom vi til parkeringsplassen på Veraland.

28 deltakere på lang lang rekke.Innover i et variert landskap- fra myr,skog,hei,fjell og tjern.
Det er flere store og små rundtur muligheter på Veraland. Inne i terrenget går det merkede og umerkede stier og det er mange aktuelle turmuligheter både til toppene og til idylliske tjern og vann.
Denne runden tok vi:
6,8 km rundtur fra Veraland (merket med grønt/rødt. Rødt som 2 km traktorvei.)
Det sies at turen er egnet for dem som er i måtelig god form,men jeg syntes det var et veldig lett gått terreng.Beskjedne stigninger. På turen fikk vi også se spor (lort) av elg og hjort som det visstnok skal være egne stammer av her. Skuffende så fikk vi ikke se snurten av dem.
Det var meningen  at vi skulle opp på Kjøllenuten (436 moh),en topp som kunne gi oss utsikt over hele Lutsivassdraget og fjellrekka øst for Gandsfjorden,men sikten var ikke den beste idag, så vi droppet det beklageligvis.Ingen ville bli overtalt, selv hvor mye jeg tryglet og ba.De bare bestemte seg for å ta til takke med det vi hadde tilbakelagt.
Skuffet.
Siste delen gikk på en 2 km kjedelig traktorvei til vi var nok en gang kom tilbake til utgangspunktet og parkeringsplassen.
Rundturen tok oss 3 timer og 6,8 km.
Alt i alt- det ble det en fin søndagstur- tross i at vi ikke fikk med oss noen av de ulike toppene omr hadde å by oss.
Mange valgmuligheter…

Lang lang rekke…
4beinte var også med…

Utsikt til Ims,Hølefjorden og Liavatnet.
Legg igjen en kommentar

