Hodelyktturen til Dalsnuten med Fjellsportgruppa..

Værvarsel forDalsnuten, Sandnes (Rogaland):

Skyet. Gjelder for: kl 18–24

0 – 0,2 mm

Svak vind, 4 m/s fra sør-sørvest

Som du ser var vi utrolig heldig med været igår.Får det er jo et pluss å ha sikt når man er på toppen av Dalsnuten. Selv om det ikke er i dagslys.I regi av Stavanger Turistforening Fjellsportgruppa, arrangerte de en hodelykt tur til Dalsnuten på denne månefulle og stjerneklare kvinnedags-kvelden.

Med godt humør og kvikklunchen og Polly turmiks i sekken, troppet jeg opp sammen med de andre 13 like tur-entusiastiske deltakerne.Skumringen krøp frempå etterhvert og hodelyktene tentes.Turen gikk i et forrykende tempo først på en bred grusvei, forbi Gramstadtjørn og gjennom en liten skog hvor Sandnes kommune har satt opp gapahuker, for så å komme over en utmark på et gjørmete og slafsete sauetråkk. Stien fortsatte videre langs Revholstjørna og fram til den siste bratte kneiken og derfra opp på toppen.Tempoet avtok betraktelig når vi kom til foten av nuten.Djevelsk bratt pang på!

På toppen av Dalsnuten (323 moh) fikk vi en nydelig utsikt over Sandnes,Stavanger og Jæren by night. Vi så byen under oss i praktfull glitrende gatelys.Det blåste godt oppe på toppen.Kaldt! Så vi var ikke så sene med å komme oss ned samme veien vi tok oss opp. Jeg må innrømme jeg er noe pysen å gå ned bratte partier, redd for å skli på sleipe steiner.Så nedfallet gikk noe tregere enn det gikk opp.Jeg sklidde av og til på stumpen og håpet på at fjellbuksen holdt.Hadde det ikke vært så forbasket vått!

Vi kom oss ned, samme vei tilbake.Noen våryre og forvillede frosker gikk vi også forbi.Kysset dem ikke. Etter en times tid var vi tilbake til Gramstad hytta.I hyttelyset kunne alle deltakerne tilkjennegi seg  og jeg fant mange kjente fjes blant dem.Mange jeg har gått på tur i sammen fra før.En finfin gjeng!

Hyttevertene laget til varme nystekte vafler med rømme,bringebær/bjørnebærsyltetøy – sammen med saft og kaffe. Mmm! Nydelig! Mye kos og drøs av gode historier og deling på tur erfaringer..

En riktig vellykket kveld.

Gramstad hytta.

Dalsnuten 323moh:

Pulsklokka forteller meg at jeg brukte 1 time på disse 4 km opp/ned.