Dugnadstur til Flørli

Vi var på dugnad på Flørlihytta i helgen som var.Hytta lå sånn høvelig gå avstand  til, så vi slapp heldigvis å gå langveis med malingspannene og alt det andre oppussing krimskramset. Og ikke for å glemme all den maten som vi skulle kose oss drabelig med.

Hytta har allerede fått en opp shining i sommer med ny maling fasade..

Flørli hytta slik den så ut ifjor…

Flørli hytta 2011:

Jeg kjente meg nesten ikke igjen på hvor mye forandring det hadde skjedd siden sist jeg var her.Alle bjørketrærne og de andre tresortene som lå tett rundt, var hogget ned…Desto ble det mer plass for en spektakulær utsikt over Lysefjorden med dens majestetiske og staute fjell rammet så flott rundt.Jeg ble nesten rørt på hvor praktfullt det er her.Her kunne jeg ha bodd !

Se sååå fint!!

Vel vel.Dugnad ja.Vi fikk ikke gjort så mye på fredagen, da vi fikk besøk av en bøling på ca 12 stk, som ville overnatte, og som skulle plent klatre opp i fjellet neste dag…Heldigvis er hytta såpass stor, og har plenty med sengeplasser. Så vi kunne stenge av noen soverom, og på den måten kunne vi begynne på forberedelsene.Noe kvist lakking, sparkle pipa og noe gulvmaling var alt vi rakk.Jeg så det var mye som skulle ha gjort i denne hytta.Den forhenværende dugnadgruppen som var her i sommer, rakk ikke å gjøre seg ferdig med alle rommene, så det stod mye halvferdig.

På kvelden fikk vi en deilig fiskesuppe av Grethe.Og faktisk en kalorifattig øl til drikke.Ikke verst! 😉

Neste dag startet vi med en god frokost, før vi tok fatt på dagens gjøremål.Vi hadde alle 6 fått utdelt pliktene: Jeg og Inger hadde som oppdrag i å male tak,vegger og gulv på gang oppe i 2.etasje.Ellers gulv på soverom på sørsiden av hytta.(De andre 4 jobbet nede i første etasje med andre maling prosjekter.)

Vi fikk somlet oss igang etter å ha leita ihjel etter de rette maling fargene og typene..Det var utrolig irriterende når det viste seg at malingen til både taket og veggene var ubrukelige.

Ulurt å lagre akryl basert maling over vinteren under kalde omgivelser…Da blir den gummi liknende og hard.Oljemaling klarer seg fint under slike omstendigheter…

Så fargen på tak og vegger ble en annen farge enn det vi hadde tenkt i utgangspunktet, men jaja og putt putt- det spilte ingen trille- Det ble jo ålreit allikevel jo! Og tilslutt fikk listene også et par reale drag med hvit halvglans oljemaling på.Vi ble både susete og tummel i hodet etter all denne maling lukta.

Vannmaling var nesten luktfri forhold til oljemalingen…

 Så ble det mat igjen-Grethe fikk tryllet frem en deilig kyllinggryte med cous cous  ris.

Vi jobbet til langt på kveld- tror klokken var halv 9 da jeg var ferdig med gulvet i gangen…

På kvelden samme dag, fikk vi besøk av den hyggelige nabomannen Mr Kalalid…Den norskamerikanske mannen som hadde flyttet nylig tilbake til Norge etter å ha bodd i USA i 23 år.Og som hadde bosatt seg der på idylliske Flørli. Vi fikk mengder med historie om og fra plassen, imens vi koste oss med stemningsfullt stearinlys,rødvin i glasset og godter i skålene.Han skravlet og skravlet så mye, at den også pratsomme Ms. Danmark (Lene), syntes det ble vel mye pjatt og måtte ut å hvile ørene.:) Mens Grethe,Inger,Ms Nederland (Julie),Per og jeg syntes i alle fall at han hadde mye interessant å komme med så vi ble sittende så lenge til ørene nesten datt av.(!)

Så med det. På dag 3, altså søndagen- som ikke ble holdt som en hellig hviledag-Neida, vi fortsatte på prosjektet der vi slapp på lørdagen og gjorde siste finish.

Jeg hadde et svært strev med å flytte på disse køyesengene. Hva er vitsen å skru fast hver pokkers planke i veggen og gulvet??
Er fjellfanten redd at sengen skal velte kanskje?

Fremdeles mye mer å gjøre i hytta.Så det kommer nok til å komme atskillige dugnad helger.

Om ikke mer i høst- så blir det trolig til våren neste år.

Jeg storkoste meg, så jeg kommer helt garantert til å bli med da også.Nå som jeg har fått et sådan godt forhold til denne hytta.

Før hurtigbåten kom for å hente oss på søndag ettermiddag, fikk vi en sightseeing rundt på bygda.Vi fikk gå inn i den gamle bittelille skolen, der 42 elever hadde gått annenhver dag! Med et bittelite elevrom, en sløyd,do og en bitteliten gymsal…De var ikke kravstore på den tiden nei…

Vi fikk også omvisning på den gamle kraftstasjonen nede ved kaien.

Og noen av de 4444 trappetrinnene ble dog besteget.Som jeg fullførte i fjor..Jeg har aldri gått de ned, så det var jo også en (svimlende) erfaring…

Tusen takk for en kjempe trivelig helg med en koselig gjeng! Jeg kommer gjerne tilbake!

^^^^

Legg igjen en kommentar

