Søndagtur til Frafjordhatten.

 

Så var jeg tilbake igjen i bloggosfæren etter et langt fravær…

Ville bare fortelle litt om dagsturen jeg var på i går (søndag). En dagstur med Turgjengen slasj Turistforeningen.-Det var ingen forpliktelser,- det var bare å stille opp for dem som ville.

Det var på nippet jeg avblåste det hele, når jeg hørte regnet trommet som besatt på soveromsvinduet mitt grytidlig om morgenen.Først da jeg hadde sjekket Yr.no- og fikk konstatert meg om det ville komme solgløtt og bare 1,5 mm nedbør i løpet av dagen- så lot jeg meg overtale.

Vi møtte opp en gjeng i Stavanger, Eiganes,gml Stavanger Stadion.Bussen hentet oss kl.8.30 før vi rullet videre å plukket opp de andre deltakerne som stod langs rv 44 til Sandnes.Jeg møtte på mange kjentfolk fra tidligere turer jeg har vært med på fra forrige sommer og fra denne sommeren som har passert.Det var riktig hyggelig!

Bussen droppet oss av på Håland, der vi gikk videre på en gammel stølsvei opp Norddalen. Selv om vi skulle gjøre unna en høydeforskjell på ca 450 meter før vi var oppe ved Stølsvatnet hvor landskapet videt seg ut,gikk denne delen av turen veldig radig unna på ca en time.Allerede nå tronet Frafjordhatten foran oss, og det var nærmest bare å sette kursen mot varden.Vi fulgte imidlertid stien langs Stølsvatnet forbi Kommedalstølen til Fodnastølsvatnet.Her bøyde vi av stien og krysset bekken fra Murtedalsstjørna før vi tok fatt på selve oppstigningen til Frafjordhatten..

Men! Det var ingen lett tur med de ca 815 høyde meterne fra Frafjorddalen i et heftig tempo. Dette er en tur som kjennes godt i lår og legger!!
*Frafjordhatten*
En pust i bakken.Første  strabasiøse etappe er passert, noen hundre høydemeter igjen…
O lykke og fryd.Vi er endelig til topps!

Se den fantastiske utsikten!

 Med klarvær kunne vi  skue en rekke kjente topper fra denne utsiktsposten.Vi kunne også iaktta Valevatnet rett under oss.

Så fant jeg en mini «prekestol» .:.

Stupbratt og ned til døden–

På nedstigningen satte vi kursen utover ryggen mot sørvest, og via noen dalsøkk kom vi ned til Flæetjørn. Herfra fulgte vi stien ned til Indre Frafjordstølen (som ligger vakkert til med utsikt mot Valevatnet, som det er bare steinmurene igjen av).Videre forbi Dybingen gikk vi i et åpent og forholdsvis flatt landskap som er en slående kontrast til de bratte fjellsidene i Frafjord.Snart fikk vi et flott utsyn til fjorden og fjellene på den andre siden, før stien ved Ytre Frafjordstølen for alvor begikk seg nedover den bratte fjellsiden gjennom en etter hvert frodig blandings løvskog. Her fant jeg mye sopp av ymse slag.Blant annet kantareller,fluesopp…

 

 –

Vi passerte også et par mektige og majestetiske fosser, som heller var leie å krysse.Jeg fikk heldigvis hjelp av de staute mannfolkene som var med.Steinene var sleipe, så man kunne lett miste fotfeste å falle hodestups i elven.Turlederen,Jørn gir oss en hjelpende hånd i det storslagne naturfenomenet…

 

 

 

Vips var vi nede ved Øyren, der Frafjorddalen møter fjorden.

Denne praktfulle turen gikk gjennom noe av det frodigste Frafjordheiene kan by på. Tørre rabber, store myrer, grassletter og tette skogslier dannet rammen om en perlerad av innbydende fjellvann.

En finfin tur- Men kanskje en dryg tur for dem som ikke er vant til å gå til så store høydemetere (Ca 800 meter mellom Frafjordhatten og turens start og endepunkter) og i kuperte terreng.

Vi brukte rundt 7,5 timer inklusive pauser…

Men er man i rimelig god form, er ikke dette noe å la seg skremme av.

Legg igjen en kommentar

