Tinderangling i Middalsbu.

Jeg har fått med meg enda et fjelleventyr i helgen som passerte. Jeg fikk skyss av far på fredagen til parkeringsplassen på jernbanelokket i Stavanger.Heldig for meg at han skulle på et tannlegebesøk i byen på det tidspunktet vi skulle møte opp,-for jeg bare haaater å ta bussen.I hvert fall med 2 ryggsekker (!) Ja, for vi skal på dagsturer, så da måtte jeg også kjøpe meg en tursekk som ikke veier så mye og som er ypperlig til helgeturer…

e828c-cimg2565

Vi dro med privatbil fra Stavanger til Mortavika hvor vi videre tok ferje til Arsvågen..Deretter rullet vi videre i  ca 4,5 timer til Valldalen i Røldal.Her parkerte vi bilene og labbet en halvtimes tid på en sti mot den lite besøkte og selvbetjente Middalsbu hytta.

CIMG2572

Vi var virkelig heldig med været.Fikk oss en fabelaktig kveldssol. Kvelden gikk til med å lage grønnsakssuppe-(et ønske av en deltaker som er vegetarianer). Siden vi kom så sent inn, ble det ikke mange timene før vi la oss for kvelden slik at vi kunne være helt uthvilt for morgendagens toppturer.
Det er flust av flotte fjell rundt Middalsbu, rent for mange for en kort helgetur.Vi fikk være med å bestemme selv av hvilke fjelltopper vi ville bestige.
Vi stod opp til en nydelig dag med en fantastisk glitrende og strålende sol.
Lørdag morgen en strålende start på dagen

Etter en deilig havregrøt frokost ( laget av Erlend),-bestående av tørkede bananer,nøtter,honning,melk ( i form av tørrmelkpulver) og smør,- trasket vi av sted til den første utvalgte toppen- Solfonntaggen :

bef02-cimg2595

(Det har en høyde på 1674 meter over havet og er Oddas nest høyeste fjell).

En flott opplevelse og i tillegg meget sjelden besøkt. Tungt i begynnelsen av turen, men det gikk seg til etterhvert.På en skyfri himmel hadde vi utrolig bra sikt.Fra den flotte varden på toppunktet kunne vi se en stor del av sørvestre del av Hardangervidda.Vi kunne også beskue Hårteigen (alias Jan Teigen for bare å bare huske Hårteigen lettere) i det fjerne når vi var på toppen.Egentlig kan du se denne karakteristiske fjellformasjonen (veiviseren) hvor som helst på Hardangervidda (såfremt du har klar og fin sikt)…

 Dyreliv var det også på Hardangervidda,- vi fikk sett 4 vill rein oppe på vidda-  som jeg var heldig og rapp nok til å knipse bilde av…

Reinsdyr rett nedenfor toppen av Svartenuten

Jeg fant også og et felt revir  liggende på  fjellvidden.Som jeg tok med meg hjem….

Kjekt å ha?? Mjaaa…..

Dessuten fikk jeg endelig se en sprut levende lemmen.På andre turer har jeg bare tråkket over dem.Muligens lemmen som har sprukket av sinne? Det sies jo at lemmen er fryktelig sinna og hissige.De er ikke så sosiale. De er vant til å være einstøinger. Så når det blir store konsentrasjoner og tetthet så øker temperamentet deretter…

I godt driv på vei mot Svartenuten

I et fint driv bar det videre til Svartenuten..(1606 m.o.h) med meg i tet og like bak Erlend..

En finfin rund tur.

Etter å kommet tilbake til hytta, fikk vi laget oss en nydelig middag bestående av reinstyrkjøtt,potetstappe og salat til.Sabla godt.Dessuten fikk vi sjokoladepudding med vaniljesaus til dessert.Nice!
Ellers fikk vi besøk av 2 tyskere som hadde fått ødelagt fjellstøvlene sine- og måtte avbryte fjellturen sin.Vi fikk ordnet med skyss for dem ned til Røldal.
På søndagen skyet det til og senere ble det regn og mye vind.Ikke kult i det hele tatt.Fikk nesten lyst å avbryte turen, men dumt å ikke å gjennomføre en så kjent fjelltopp heller.På bildet nedenfor er vi nede i Trossovdalen og på vei til toppen…
På Søndag var ikke været like bra, her er vi nede i Trossovdalen på vei til Sandfloeggi
( Søndagens mål: Sandfloegga-1719 m.o.h. viddas høyeste topp.)
281748_10150262577136430_601626429_8091541_5678021_n

Denne turen tok oss 7,5 time.Ingen rundtur denne gangen.Vi strevet og kavet oss gjennom kratt og høye steinete ur.Jeg fikk på ned veien problemer med venstre kneet igjen.Trodde jo at det var leget da jeg stilte opp på denne forholdsvis krevende turen, men dengang ei. Hver tråkk jeg foretok meg, var ei pine for kneet.Det ble ikke spart på kraftuttrykk skal jeg si deg.
Jeg fikk sinket gruppen noe p.g.a det, noe som heller var kjipt..Men jeg kom meg jo ned tilslutt.. (hadde egentlig ikke noe valg).Helt kaputt i kroppen, fikk vi med oss  de andre ryggsekkene i hytta og labbet ned til bilene igjen.

Det aller aller kjedelige av alt, var at Sildajazzen i Haugesund skulle krasje samtidig med denne fjellturen.Med dette fikk vi stå i ca 1,5 time i kø til å komme om bord i ferja.Så jeg var hjemme sent i går.

Meeen anyways, – det var en knall kjekk tur! Masse flotte inntrykk og opplevelser.Erlend peker og forklarer

Fjellturen til neste helg ble heldigvis avlyst p.g.a for lite påmeldte.
Heldig for meg.Nå må jeg la kneet få hvile og gro…

Legg igjen en kommentar

