Kajakk debuten

Lenge har jeg snakket og drømt om å gjøre det.Jeg meldte meg på kurs, men det ble dessverre avlyst pga dårlige værforhold.Igår var jeg så heldig å få drømmen min oppfylt,-jeg fikk padle kajakk på det store havet! Fikk låne av en annen kajakkentusiast som visstnok har 2 stk av dette flotte fremkomstmiddelet.Heldig for meg.Hadde jeg vært mdl i kajakk-klubben,kunne jeg ha lånet båt der også. Men de som er til utlån er ikke fullt så god og behagelig å padle i som hans havkajakk.Stødig som en ferje- ingen engstelse på å snurre rundt å dette ut i sjøen. Samtidig var den ikke tung i fremdriften. Trur den er 17 fot lang og gudene vet hvor bred, men den passet meg som hånd i hanske.

Jeg fikk noen instruksjoner på hvordan jeg lett skulle komme meg i og ut av kajakken.Litt skjelven var jeg jo, men med en hjelpende hånd, fixet jeg det bra.Deretter måtte vi justere pedalene slik at jeg fikk mye bedre kontakt med kajakken og lårstøtten.Jeg fikk flytevesten på og en sånt trekk du har rundt cockpitåpning der du sitter i, så en ikke blir våt. Og ryggsekken med provianten gjemte jeg inn i den vanntette skotten..

Etter det bar det til havs.Jeg startet forsiktig.Småkeitet padling.Men etter ei liten stund og instruksjon fra han andre, fant jeg fort en brukbar teknikk.Jeg merket fort at jeg ble noe sliten i håndleddet- jeg trakk mer enn at jeg padlet..

Tips: Det viktigste er å sitte rett i ryggen, strekke ut armene skikkelig og å få med seg hofte og rygg. Du skal ha en liten bøy i beina og plante åren godt fremme i vannet. (Jeg kjente i hvertfall jeg brukte hele kroppen.! Vondt i rumpa også! Au!)

Og mange padler med åren enten for høyt eller lavt. I det lange løp vil dette slite på skuldre.(o yes in deed!)

Vi startet fra Sandvika i Bjergsted, samme sted hvor Stavanger Kajakk klubb hører til.Padlet videre innover til Hundvåg.. Roaldsøy,Engøy,Bjørnøy og Ormøy . og noen mindre øyer, holmer og skjær rundt sundet…

5b124-044

Busstoppet midt på fjorden!!

Vi hadde en stopp på Langøy, like utenfor Vassøy og øst for Hundvåg.Der fikk vi oss på oss varme og tørre klær samtidig som vi fikk en matbit og kaffe i kroppen. Nydelig plass og fantastisk idyllisk.Badegjester og ungdommer som hadde fått opp teltet.Det var virkelig yrende liv.

Kvelden gikk fort, så vi kom oss avgårde igjen. Jeg nøt den en times lange hjemturen maximalt.

Blikkstille sjø.Solen ned på hell.Varmt og godt.

Dette ga mersmak. Jeg gleder meg til jeg atter igjen skal ut å flyte i ett med naturen.

Stay tuned!

Legg igjen en kommentar

