Sykkel vs fjelltur.

Endelig somler jeg meg til å klore ned noen ord om sykkel vs fjelltur ekspedisjonen vår i helgen som var(22-25.juli). Kan ikke beskrive det med ord hvor utrolig fin natur vi har i Norge.Utrolig stolt av å bo her! Bare å få lov å puste,lukte og høre på naturens lyder, gir booster på livsgnisten..

Vi tok først Tau-ferga fra Stavanger til Tau. Og etter å ha handlet og fortært noe junkfood, syklet vi videre til Tysdal. Det var beine veien for å si det sånn. Tok oss ca 1 time til Tysdal Camping hvor vi slo oss ned for overnatting. Vi kunne ha syklet lengre, men fant ut det kunne bli veldig sent å komme til neste campingplass. Meningen var å sove i teltet, men luften og dalen var så rå, så det fristet mer å leie hytte. Heldig for oss det var bare 1 ledig! 🙂

☆★☆Tysdalsvatnet☆★☆:

Etter en nydelig frokost, dro vi videre (Uret viste 10) fra Tysdal til Fister. Her snakker vi om bakker!!

Oioioi!! Og med sykkeltralla bak sykkelen og tunge sekker på rygg, gjorde ikke saken lettere for oss. Men vi kjempet oss opp,- sta begge to. På Fister tok vi en lang pause for å hente oss inn. Der fikk vi grillet pølser og solet oss. Spiste pølser til den store gull medaljen. Energien brukte vi i en fei, så vi var konstant sultne!

☆★☆Fister☆★☆:

Fra Fister deretter til Hjelmeland. Enda flere bakker.Fyttirakkeren!! Her byttet vi på sykkeltralla. Jeg fikk testet ut hva jeg hadde av krefter. Hadde nesten nok å bare å konsentrere meg om å puste. Imens naturen ruslet  forbi meg,sjanglende og pustende som en hval,- syklet vi til Nøkken Gjestgiveri. Her fant vi på ny en enkel hytte til oss for natten. Fant en nydelig badestrand like ved, der jeg fikk teste ut badetempen. Herlig!

72675-cimg0365

30823-cimg0419

Neste dag dro vi tidligere i vei. Denne etappen tok oss med til Kleivaland. Godt over 2 mil fra Hjelmeland.
Noen bakker var det selvfølgelig her også. Men tralla hadde vi ikke drassende med denne gangen, så det gikk som fot i hose…Den lot vi stå igjen på Nøkken camping.
På Kleivaland parkerte vi tohjulingene, for så å traske opp til Melands Grønahei. Fjellturen tok oss 5 timer opp.Det innberegnet med  mange gode pauser underveis og noen forvillelser på veien. Fant heldigvis den røde T`en igjen.. så vi var back on track. Trengte vel ikke kart og kompass vi!! 😉

Ein kaffitår med någe attåd konsumeres i solglytten…

c8615-cimg0443

På hytta var det folksomt. Noen hadde kommet dagen før, men det var likevel plass for oss. Kvelden gikk i vin drikking og kortspill.En strålende kveld i alkoholprosentens stigende navn.  Med god peisvarme og frostvæske i blodet, og etter en laaaang og strabasiøs gåtur i kupert terreng ble øyelokkene tunge av søvn.Det ble ikke sene kvelden før vi hoppet til køys på hemsen.

73829-cimg0474

Frisk og opplagt og etter en god havregrøt-frokost, gikk vi tilbake ( 9:30) ned til Kleivaland (4 timer), plukket med oss syklene og dro ned til Hjelmeland. Hentet tralla, spiste en real junkfood.. ventet på hurtigbåten, spiste mer,, ventet, solte oss, spiste mer…ventet… og endelig- der kom vi oss på og fornøyde vi vendte hjem til Stavanger igjen.

Glede meg allerede til neste ekspedisjon!! 🙂